Numer 9

Numer 9

Nierówno pod tytułem – rzecz o justowaniu

Katarzyna Kędzielska

Wszystko o justowaniu – jego zalety i wady, oraz porady, jak te wady wyeliminować. Kiedy warto justować, a kiedy lepiej sobie tę przyjemność odpuścić? Wbrew pozorom, odpowiedzi na te pytania nie są wcale proste.

Czy nauka zbawi UX?

Barbara Adamska

Czy nauka zbawi UX? I tak, i nie. W tym artykule przeczytasz o dość zawiłej relacji metodologii, badań i projektowania UX i tego, jak nauka wpisuje się w UX. Okazuje się, że buzzwordy takie jak heurystyki i afordancje mają głębsze konotacje ze światem naukowym. Ten tekst to przede wszystkim forma spisania własnych obserwacji, refleksji i myśli, połączona z lekko gorzkim spojrzeniem na świat badawczy i projektowy w obszernej dziedzinie User Experience.

OK Google, co ty potrafisz?

Rafał Garbacz

Słyszeliście już o asystencie głosowym Google, ale co właściwie można tam zrobić? Które kierunki są obecnie wskazane? Czy marki powinny eksperymentować z asystentami głosowymi? Kto jest odpowiedzialny za to czy użytkownicy pokochają interfejsy głowę? Spróbujemy sobie wyjaśnić te kwestie i zrobimy krótki przegląd popularnych aplikacji głosowych.

Psychologia podejmowania decyzji, czyli ekonomia behawioralna w UX

Katarzyna Szczęsna

Projektowanie behawioralne wykorzystuje to, co wiemy o psychologii podejmowania decyzji – ekonomii behawioralnej – do celowego informowania o decyzjach projektowych. Naukowcy behawioralni stosują to systematyczne podejście w różnych branżach, aby z powodzeniem projektować produkty, weryfikować funkcje i na dobre zmieniać zachowania klientów. Należy pamiętać, że ludzie nie są racjonalni.

Para doskonała – specjalista UX i jego metryki

Marta Steiner

Praca w branży UX wymaga umiejętności z zakresu projektowania interfejsów, przeprowadzania badań z użytkownikami, trackingu metryk służących do oceny dobrostanu produktu oraz znajomości podstaw analizy biznesowej. To dziedzina, która wymusza działanie interdyscyplinarne, z wieloma ekspertami jednocześnie. W sercu tego podejścia stoi użytkownik. To osoba, którą specjalista UX powinien dobrze znać i nieustannie ją obserwować, wykorzystując narzędzia do analizy danych. Jak sprawić, by użytkownik stał się entuzjastą rozwiązań, które dla niego projektujesz?

Projektowanie dla sprzedawców

Michał Głogowski

Płatności bezgotówkowe zdobywają coraz większy udział w rynku Dzieje się tam m.in. za sprawą Covid, który przyspieszył wycofywanie gotówki z obiegu oraz zmienił zachowania konsumentów. Świat czasów pandemii, a być może również popandemiczny, wymaga zwiększonej mobilności – to nie klient przychodzi do sklepu, a sklep/biznes przychodzi do domu klienta. Fiserv wprowadził na rynek SoftPOS – terminal płatniczy w smartfonie, który pozwoli sprzedawcom i klientom dostosować się do nowych realiów. Ale czym są tak naprawdę płatności? Jak projektować i badać użytkowników takich terminali?

Jak zmierzyć UX?

Patrycja Rudnicka, Jadwiga Kijak

Pomiar doświadczenia użytkownika z wykorzystaniem metod kwestionariuszowych to nie tylko domena badań naukowych, często bywa on stosowany także w biznesie. Chociaż na rynku funkcjonuje wiele skal i inwentarzy, tylko niektóre z nich dostępne są w języku polskim. W artykule omawiamy szereg narzędzi umożliwiających wystandaryzowany pomiar użyteczności i UX. Przedstawiamy ich możliwości i ograniczenia, a także omawiamy konsekwencje stosowania różnych skal pomiaru i problemy translacji skal na j. polski. Przedstawiamy także nasze wnioski dotyczące doboru skal i inwentarzy do badań e-commerce, wskazując na brak dobrych narzędzi na rynku oraz możliwości związane z rozwojem metod pomiaru wykorzystujących sztuczną inteligencję.