Końcoworoczne podsumowanie

Zbliża się koniec roku, więc chciałabym podsumować dotychczasową działalność UX Magazynu – pierwszego polskiego kwartalnika o projektowaniu UX.

W 2019 roku wspólnie z zespołem opublikowaliśmy dwa numery UX Magazynu. Premiera pierwszego miała miejsce w sierpniu i zostały w nim poruszone tematy takie jak strategia UX, projektowanie uniwersalne, rekrutacja i wiele innych. Drugie wydanie zostało opublikowane w listopadzie i znalazły się w nim m.in. artykuł o projektowaniu interfejsów głosowych, o projektowaniu z udziałem zwierząt oraz o design systemach.

Z każdym wydaniem staraliśmy się – i staramy się nadal – aby podejmowało różnorodne tematy, które są ważne, unikatowe i dobrze opisane.

Zacznijmy od początku. Sama idea stworzenia kwartalnika “UX Magazyn” powstała w listopadzie 2018. Głównymi pytaniami, jakie mnie wtedy nurtowały było:

•   Dlaczego czegoś takiego jeszcze nie ma? Nie ma popytu? Nie jest to żaden innowacyjny pomysł, czy nie ma chętnych?

•   Czy wszystko już jest w internecie i nie ma sensu tworzyć kolejnego źródła wiedzy, w dodatku płatnego?

•   Jak zadawać pytania nie sugerujące idei powstania pierwszego czasopisma na rynku?

•   Jak pokazać, że nie tylko zagraniczni, ale również nasi, są specjalistami i posiadają wartościową wiedzę do przekazania?

Pytań pojawiło się tysiące. Raczej jest mało prawdopodobne, że byłam pierwszą osobą, która wpadała na ten pomysł. Byłam za to pierwszą, która zaryzykowała.

Odpowiedzi na te pytania nie były oczywiste, i nadal nie są. Miałam na szczęście możliwość zweryfikowania odpowiedzi na niewielkiej grupie użytkowników, a wyniki zostały później potwierdzone przez rzeczywistość.

Cieszy mnie bardzo pozytywny odbiór wprowadzenia na rynek naszego branżowego czasopisma. Pomimo potknięć, które nam się przydarzyły, posiadamy stałą grupę obserwujących nas osób. Pomysłów na dalszy rozwój nadal jest mnóstwo – będziemy systematycznie je wprowadzać i od razu weryfikować.

Uważam, że w 2019 wprowadziliśmy powiew świeżego powietrza do branży. Już po kilku miesiącach pokazała się również konkurencja. Cieszę się z tego faktu, bo posiadając konkurencję, łatwiej jest utrzymać wysoki poziom kwartalnika. Ponieważ głównym celem UX Magazynu jest edukacja – wspieramy każde możliwe źródło wiedzy (oby rzetelnej) dostępne na rynku. Chciałabym jednak zaznaczyć, że modele biznesowe, nasz i konkurencji, są różne i prosiłabym o rozróżnienie ich.

Rozwój UX Magazynu zależy od wielu czynników. Zdania, co do przyszłości zawodu projektanta UX są podzielone – wierzę jednak, że koniec tej dziedziny nie nastąpi tak szybko. Bardzo dużo osób rozpoczyna swoją drogę zawodową z tą branżą i pokrewnymi, a wiele firm otwiera w tym zakresie nowe stanowiska pracy. Patrzę optymistycznie na rozwój naszej dziedziny. Może zmieni się nazwa zawodu, może nacisk kładzione będzie na bardziej holistyczne spojrzenie. Uważam jednak, że fundament będzie się opierał wciąż na tym samym.

Jako osoba odpowiedzialna za zespół, z dużą wdzięcznością mogę im pogratulować pracy jaką włożyli w rozwój UX Magazynu. Zespół ten składa się z bardzo zaangażowanych i pełnych pasji ludzi – i nie piszę tego, bo wypada, albo bo tak należy. Tak po prostu jest. Wszyscy z nich, razem ze mną, uczą się na błędach i rozwijają się, ulepszając każde kolejne wydanie, przechodząc przez każdy kolejny proces zbierania artykułów, korekty merytorycznej, stylistycznej i wiele innych. Jednocześnie każdy z nas pracuje lub studiuje na pełen etat w innej instytucji. UX Magazyn jest naszą pasją, która rozwijamy po godzinach.

Chciałbym również podziękować wszystkim autorom, którzy podzielili się na łamach UX Magazynu swoją wiedzą, doświadczeniem i obserwacjami. Bez Waszego wkładu nie powstałyby te dwa, bardzo wartościowe, wydania UX Magazynu.

UX Magazyn w 2019 roku miał okazję wpierać patronatem medialnym wydarzenia takie jak: Mobiconf, WUD Warszawa, WUD Wrocław, WUD Trójmiasto, PoWUD, UX Poland, DTI, Design Ways, Women in Technology, Women in Tech Summit, Santa Cloud, WIAD 20, User Conf, Polishopa. Z czego jesteśmy bardzo dumni. Wspieraliśmy również wiele innych UX-owych przedsięwzięć, reklamując je w naszym cotygodniowym poście z wydarzeniami na fanpage’u. Gratulujemy wszystkim prelegentom i organizatorom wydarzeń, którzy przyczyniają się do rozwoju przyszłych i obecnych projektantów.

W ciągu tego roku udało nam się również poprowadzić warsztaty – zarówno prowadzone tylko przez nas, jak i we współpracy z innymi osobami. Było mi niezmiernie miło niektórych z Was poznać – spotkanie na żywo jest o wiele przyjemniejsze niż pisanie przez messengera. Cieszę się, że jesteście zaangażowane i zaangażowani w samorozwój i ciągle chcecie się uczyć. Tak trzymać!

O dalszych planach UX Magazynu niedługo powstanie oddzielny artykuł. Już teraz zachęcamy Was do jego przeczytania – może ktoś z Was chciałby coś z nami zorganizować, napisać artykuł na bloga lub ma inny pomysł na współpracę? Dawajcie znać, wspierajmy się nawzajem!

PS. Dla osób, które obawiały się, że zamkniemy biznes po dwóch wydaniach, mamy bardzo dobrą wiadomość. Artykuły mamy już na czwarty numer 😉

Jeśli chcecie podzielić się z nami jakimikolwiek spostrzeżeniami, sugestiami, czy życzeniami, to serdecznie zapraszam do kontaktu.

My zabieramy się do dalszej pracy 😉

Do usłyszenia,

Karolina Płaskowicka 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *