Relacja UX Poland 2019

Na początku października nasza redakcja miała okazję nie tylko objąć patronatem medialnym UX Poland – jedną z największych konferencji branżowych w Polsce, ale też – wziąć w niej udział.  Co roku konferencja skupia polskich przedstawicieli branży i konsoliduje środowisko. Głównie polscy eksperci i ekspertki wygłosili prelekcje na szereg tematów, istotnych dla współczesnych projektantów – od etycznego projektowania w późnym kapitalizmie, poprzez pracę w zespole (jak do niego wejść i skutecznie w nim zostać, ale też, jak nim zarządzać), aż po projektowanie serwisu badań genetycznych przy porannej kawie.

Różnorodność tematów sprawiła, że sześć godzin nie dłużyło się. Organizatorzy sami przyznali, że próbują utrzymać balans między teorią a studium przypadku – coś, czego nie można pominąć bez pochwały. W końcu tak samo praktyczne przykłady pracy UX (takie, jak przedstawiły Allegro czy Mobee Dick), jak i teoretyczne ujęcie (jak podczas wystąpienia Kuby Kuleszy na temat “Projektowanie użytkowników w czasach ekonomii uwagi”) składają się na prawdziwie rozwijające doświadczenia.

Pierwszy dzień konferencji (przynajmniej części poza warszawską “Miłością”) zakończył się World Cafe – formą dyskusji tematycznej w grupach, której wynikami podzielono się następnego dnia na scenie. Niektóre wnioski powtarzały się – można to wybaczyć, była to pierwsza edycja z tą formą dyskusji – ale jestem przekonany, że każdy wyniósł chociaż jedną poradę, która przyda im się na przyszłość.

Porada dla początkujących: “Portfolio, portfolio, portfolio! Jeżeli nie wiesz, co zrobić, to znajdź jakiś problem wokół i spróbuj znaleźć propozycję rozwiązania!”

Porada dla zaawansowanych: “Jeżeli chcesz kogoś przekonać do wagi badań użyteczności, zaciągnij go na prawdziwe badanie pod pretekstem gwałtownej potrzeby osoby do notowania.”

Największe wrażenie na naszej redakcji zrobiła prezentacja procesu projektowania Higo – urządzenia telemedycznego, które ma pomóc szybko diagnozować podstawowe choroby bez wychodzenia z domu. Piotr Słowik opowiedział o trudach testowania fizycznych przedmiotów oraz o tym, jak wiele potrzeba było, żeby pogodzić interesariuszy ze świata medycyny z tymi, którzy mogą chcieć sprawdzić, czy ich dziecko jest chore przed wyjściem do pracy.

UX Poland dało scenę bardzo dobrze dobranym prelegentom i prelegentkom, z których każdy zaproponował coś swojego, odrębnego, dzięki czemu dziesiąta edycja tej konferencji była naprawdę warta uwagi.

P.S. Niektóre prelekcje z UX Poland 2019 są już dostępne na profilu konferencji na Facebook’u.

Sebastian Jagła – Student kognitywistyki UW zainteresowany interakcją człowieka z komputerem w jakiejkolwiek formie i o jakimkolwiek czasie. W UX magazynie zajmuje się głównie kooperacją współpracy, ale również redakcją. Poza światem projektowania i HCI uwielbia rozmawiać o tematach etycznych, społecznych czy o filozofii.

Sebastian Jagła